Naprawa amortyzatorów lub gabli oraz tuning. Pomogę

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » wt, 15 lis 2011, 21:08

Modyfikacja, tuning oryginalnego zawieszenia Supermoto KTM 450 05.
Na poczatku gable byly oginalne czyli standardowe linearne mocowanie hamulca, oryginalne golenie , oryginalne standardowe simeringi .





Następnie rury goleni zostały utwardzone i pokryte specjalnym złotym tytanem który utwardza powierzchnie rury a po za tym jest ta powierzchnia tak gładka iż w późniejszej eksploatacji zmniejszone jest tarcie co poprawia diametralnie prace gabli . Dodatkowo zostały zmienione stopy gabli i zastąpione stopami Magura po obu stronach mocowanie hamulca ,czyli podwójna tarcza hamulcowa co za tym idzie poprawia sie moc hamowania dla supermoto bardzo ważne. Górne rury aluminiowe zostały przefarbowane na czarno w procesie eloksydowania.




Gable po złożeniu rur, zostały wyposażone w simeringi olejowe oraz kurzowe firmy SKF które podczas pracy stawiają mniejszy opór tarcia

Następnie pozostałe części gabli zostały poddane modyfikacji dla poprawienia charakterystyki pracy z uwzględnieniem wagi kierowcy i jego umiejętności.




Po złożeniu i zalaniu odpowiednim olejem gable wyglądają tak




Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » wt, 15 lis 2011, 22:57

A teraz w skrócie tuning tylnego amora SM KTM 450 05. Amortyzator jest poddany zwykłej modyfikacji bez specjalnych gadżetów i upiększeń. Na początku amor jest rozbierany i poddany pomiarom . Następnie sztanga jest poddana polerowaniu a zużyte elementy wymianie. (np uszczelniacz). Po dokonaniu modyfikacji całość jest złożona i zalana nowym olejem, oraz nabita azotem,itp Na koniec dobór sprężyny w tym przypadku oryginalna sprężyna linearna 97nm została zastąpiona sprężyną progresywna 90-120 nm




Te gable czekają na swoja kolej!

Amen77
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 91
Rejestracja: czw, 12 mar 2009, 09:44
Motocykl: EXC-R 450
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Poznan
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Amen77 » śr, 16 lis 2011, 10:30

Lanie oleju tylko na podstawie oznaczenia 5W jest dopuszczalne dla malo wymagajacych uzytkownikow (przecietnych riderow). Nie chce tu nikogo urazac mam na mysli jedynie ze 80% lag w tym kraju to i tak zuzyty zlom wewnatrz i wiekszosc jezdzi for fun wiec mega roznicy to nie robi co tam lejecie.. Co jest najwazniejsze? szczelnosc i spasowanie elementow.. skoro to ma utrzymywac cisnienie i pracowac.. co sie sprawdza i robi u nas ? zmienia uszczelniacz w garazu u kumpla :) i tak te zawiasy chodza po 10 lat.. ;D To zadajcie sobie pytanie co tam jest spasowane jak po pierwszym sezonie na 100% sa czesci do wymiany u kogos kto naprawde DAJE po manecie ;)

Mialem klienta ktory jezdzil z urwanym zaworem w ladze.. i do dzis jezdzi bez.. bo uszkodzona tuba kosztowala 1500zl i nie chcial robic ;) zrobilismy mu cos na wzor nowego zawiasu z KAWI 2011.. jeden zawor ;) ale skompensowany inna sprezyna i olejem ;) po taniosci.. ale co wazne koles w miare pomyka po lesie i nie czul ze ma urwany zawor... w ladze.. ;) Ilu z NAS by to wyczulo (amatorow) ciezko powiedziec.. przyjechal bo laga ciekla..

Jedynie Ecik jak pamietam zblizyl sie do problemu nieco.. przytaczajac inne parametry . W tuningowanych zawieszeniach to jest kompletnie nie do przyjecia, mozna trafic plus minus i jakos bedzie dzialac.. ale zazwyczaj jest gorzej. Przykladem moze byc znany u nas Promax (wybieram marke spoza naszej oferty zeby nie bylo) zalany putolinem pracowal znacznie gorzej niz olejem dedykowanym przez tunera :)

Dla przykladu pare parametrow z oleju uzywanego przez RG3 (legenda tuningu)
GradeLightMediumHeavy
ColorD 1500RedPurpleClear
Gravity°A.P.I. 30.531.5632.01
ViscositySUS @ 100°F 75.8105.7144.0
ViscositySUS @ 210°F 43.550.457.6
ViscositycSt @ 40°C 13.920.7628.94
ViscositycSt @ 100°C 5.27.289.36
PourPoint, °F-40F-35F-35F
FlashPoint, °F207212219
FirePoint, °F285235235
ViscosityIndex 359338300
SAEViscosity 3wt 7wt 10wt

Co z tego wynika. Ano jedno.. Nie mozna mowic zalej amor tylni olejem 2,5W.. lub nie wiecej niz 5W itp. Jakim 5W? oleje sie bardzo roznia miedzy soba jak widzimy wyzej. Miesza sie je ze soba etc. Dla przykladu Ohlins zalejemy SAE10W na podstawie parametrow oleju pokazanego wyzej.

Roznic jest wiele ;) ktory olej byscie nalali do KYB?
Pomijajac ze najlepszym olejem do KYB bedzie firmowy :) Podobnie do WP tylniego.. mozna dopasowac zamienniki ale trzeba znac wszystkie parametry oleju by zrobic to profesjonalnie. I tu sie robia schody wiekszosc producentow i tunerow nie poda wam "specyfikacji oleju" bo kupicie gdzie indziej.. np do tego promaxa ;)
Co sie liczy najbardziej i tu uklon w strone temperatury pracy amortyzatora (azot vs tlen) to jak olej traci swoje wlasciwosci w zakresie temperatur.. To samo jest w olejach silnikowych dlatego najlepsze oleje sa mega drogie.. nie traca parametrow przy wysokiej temperaturze.. niektore popularne na rynku PL (nie bede robil antyreklamy) z 10W50 robia sie 10W40.. a nawet 10W30 jak moto w pizd.. dostaje.. wystarczy poszukac badan naukowych na ten temat ;) Tak samo jest z olejem w amorku.. temp= wrog. Obrona: Jakosc oleju, dopasowanie, tunigowe ekrany oslaniajace od temperatury dla maniakow ;)

Wysokosc poziomu oleju zmienia sie w zaleznosci np od wagi ridera i uzytej sprezyny (stad rozne zakresy sa podawane przez producenta). Moze byc inna nawet przy duzej roznicy wzrostu ;) to sa juz detale wlasnie za ktore sie placi firmom tuningujacym ;)

Poduszka powietrzna jest elementem tlumiacym jak sprezyna stad jej waznosc (olej sie nie sciska i nie zmienia generalnie objetosci, wiec pracuje powietrze)

Wiec jak pytacie ile nalac nie piszac nic o sobie odpowiedz powinna byc jedna - tyle co podaje serwisówka koniec kropka.

Co do nabijania azotu w WP , robi sie to z pomoca specjalnego adaptera (pomijajac ultra drogie gadzety WP) koszt od 100-200 USD + duperele za nastepne pare stowek PLN . Wiec faktycznie lepiej dac komus. Mozna wkrecic specjalne zaworki ale tez pasuja do 1 typu koncowki.

WP wymaga prozniowej obslugi , bo jak wiadomo lubia kombinowac jak KTM :) Zeby bylo trudniej.

Co do samego serwisu np lag przednich to wymiana uszczelniaczy i oleju to nie jest chyba 1/10 pracy niezbędnej do profesjonalnego serwisu lagi ;)


Podkladki shims: Jak znajde czas to opisze plus minus co ktora robi to i tak jest tak skomplikowane ze odpada zabawa wieksza z tym bo oznacze wielokrotne rozbierania lag i testowanie :) tu korzysta sie z wiedzy i skomplikowanego oprogramowania tunerskiego, czego nikt za darmo nie odda bo na zupe musi robic ;)


Podsumowujac nawet wiekszosc polskich zawodnikow nie robi pelnego prawdziwego serwisu lag w sezonie , wiec nie musicie sie mega stresowac jesli wam odpowiada co macie ;) Bo serwis to nie jest wymiana uszczelniaczy i oleju jedynie ;)

Tu mozecie sobie zobaczyc jak wyglada zawias KYB 46mh pierwszy przeglad... jak widac spozniony ;)
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 098&type=3


*pisane na szybko do sniadania moglem popelnic bledy heheh wiec nie chwytac za slowa..
Autoryzowany serwis i tuning zawieszeń KYB, Ohlins // Serwis: WP, Showa, Elka.Tuning marek: Racetech, Pro Circuit, Factory Connection<br>
http://www.lastlap.pl THOR, FOX, ASTERISK, SIDI, EVS, GAERNE, AIROH, 661 w super cenach!</br>

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Majster128 » śr, 16 lis 2011, 15:15

Dołączam zestaw informacji o lepkości olei. Jak widać oleje oznaczone lepkością np. 5W znacznie różnią się od siebie rzeczywistą lepkością. Także zalanie pierwszego lepszego oleju nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli chce się jeździć na dobrym zawieszeniu (dobrym dla siebie) lepiej skorzystać z wiedzy i doświadczenia osób będących mocno w temacie.
Załączniki
Suspension oil Chart.rar
(49.66 KiB) Pobrany 555 razy
Suspension oil Chart.rar
(49.66 KiB) Pobrany 555 razy

Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » ndz, 27 lis 2011, 12:51


Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » śr, 30 lis 2011, 21:25

BYŁ SOBIE AMORTYZATOR :axe:

Ku przestrodze dla nie świadomych użytkowników sprzętu wyczynowego .
Na początku wydawało się wszystko OK Klient skarżył się ze amor mu coś nie działa i coś się pewnie dzieje ( brak tłumienia odbicia)



Pierwsza kontrola przed rozebraniem, brak dużej ilości oleju w amortyzatorze (klient nic podejrzanego nie zauważył??????)



Pierwsza reakcja po rozebraniu (o moj Boze!!!!)





Następnie rozebrałem amora na części aby skontrolować stan całego amortyzatora. W normalnym przypadku wymienia sie uszczelniacz ,myje sie części, poleruje sztangę tłoczyska i przystępuje do składania . A tu zonk !!





Wewnętrzna cześć obudowy amora , w miejscu gdzie znajduje się blok uszczelniający, przetarcie!! Powodem takiego stanu jest duży brak oleju, brak ciśnienia wewnętrznego i blok uszczelniający ruszał się "góra-dol " i wytarło gładź . W tym miejscu istnieje niebezpieczeństwo iż zmiany średnicy są takie duże ze nowy oring zewnętrzny oraz nowy blok uszczelniający nie dadzą rade uszczelnić amora ( 10 atm + wahania temperatur + ciągle drgania i wibracje)
Blok uszczelniający również uszkodzony " zdajecia tego nie pokazują dokładnie " tulejka ślizgowa przetarta , na zewnątrz również ślady zużycia



Całość można było załatwić o wiele łatwiej , szybciej i co ważne taniej , ale nie w tym przypadku. Po dokonaniu szczegółowych pomiarów został wymieniony blok uszczelniaczy wraz z uszczelka ,ringiem , i tulejka ślizgowa. Obudowa amortyzatora mimo przetarcia nadaje sie jeszcze do użycia ale klient nie otrzyma na ta usługę gwarancji (duże ryzyko ponownego rozszczelnienia) W takim przypadku należy dokonać zakupu nowej obudowy



MOŻNA BY TEGO UNIKNĄĆ GDY BY KLIENT CZASAMI SCHYLIŁ SIĘ I POPATRZAŁ NA SZTANGĘ AMORTYZATORA I W PORĘ ROZPOZNAŁ WYCIEK :finga:
Istnieją jeszcze bardziej drastyczne przypadli kiedy zakup nowych części podchodzi pod cenę nowego amortyzatora ale to może kiedy indziej

253barek
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 320
Rejestracja: czw, 20 paź 2011, 20:23
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: 253barek » pt, 6 sty 2012, 14:09

do czego służy ten pierścień?
Załączniki
tuninggabli019.jpg
tuninggabli019.jpg (39.48 KiB) Przejrzano 15273 razy
tuninggabli019.jpg
tuninggabli019.jpg (39.48 KiB) Przejrzano 15273 razy

Rams
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 524
Rejestracja: pn, 6 lis 2006, 22:30
Motocykl: mechaniczna pomarancza
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Sta
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Rams » pt, 6 sty 2012, 14:35

Mam pytanko jak mają iść shimy odpowiedzialne za powrót w amorze tylnym WP PDS 5018? W serwisówce nie ma rozpisane.

Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » pt, 6 sty 2012, 23:06

253barek pisze:do czego służy ten pierścień?.
Ten pierścień jest jako ochrona rury aluminiowej przed przetarciem przez ochraniacze goleni.
Mam pytanko jak mają iść shimy odpowiedzialne za powrót w amorze tylnym WP PDS 5018? W serwisówce nie ma rozpisane.
Jeśli dobrze zrozumiałem cie to chodzi ci o pakiet blaszek (Shims), wiec układają one sie w piramidę, tak w skrócie mówiąc :finga:

Rams
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 524
Rejestracja: pn, 6 lis 2006, 22:30
Motocykl: mechaniczna pomarancza
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Sta
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Rams » sob, 7 sty 2012, 17:25

W amortyzatorze miałem właśnie pomieszane shimy.

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Majster128 » sob, 7 sty 2012, 17:36

Ktoś się bawił w tuning :D

jac
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 116
Rejestracja: ndz, 9 lis 2008, 13:00
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: jac » sob, 7 sty 2012, 18:17

Dlatego kocham swoją YZtke :D
Nikt tam jeszcze nie gmerał
Tylko ja :evil: :wink: Ale widze jak sie wszysko w oczach zużywa
A jak przyjdzie czas na zawieszenie to oddam do zrobienia :wink: puki co zmieniłem olej w przednich lagach :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”