Naprawa amortyzatorów lub gabli oraz tuning. Pomogę

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
bynio1991
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 16
Rejestracja: pn, 13 kwie 2009, 15:39
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: bynio1991 » ndz, 9 lis 2014, 13:22

Dziękuje Marku, nie chciałem powielać ciągle w swoich postach informacji nt. motocykla. YZ 250 2009r. Wymieniałem niedawno uszczelniacze (pociły się trochę), lagi i tulejki są w ładnym stanie. Lagi są teraz twardsze niż przed naprawą. W stroju mam jakieś 78kg, sprężyny 43,5-455-4,0 (już trochę wyrobione bo ich mierzona długość to 449,5mm). Wg mnie przyczyna tkwi w samym oleju, wlałem standardowo wg serwisówki 330ml (na zewnątrz) IPONE 5W, który jest chyba zbyt lepkim olejem... Zawieszenie pomimo wykręcenia regulacji do końca nie dobija do końca nawet gdy ląduje na płaskim (jakieś 1,5cm).
A dlaczego odradzasz spuszczanie przez tę dolną regulację ?

ecik
VIP
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: wt, 24 sty 2006, 10:28
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: ecik » pn, 10 lis 2014, 09:52

bynio a jak ci się ogólnie jeździ na tym zawieszeniu teraz po wymianie oleju?
Wymieniałeś olej tylko w dolnej komorze czy w górnej też?

Jeżeli chcesz żeby laga ci schodziła bardziej to musisz odlać trochę oleju z dolnej komory. Fajnie pokazane jest w tym poniższym artykule.
http://motocrossactionmag.com/news/mxa- ... orks-apart

Zlej 10ml z każdej lagi i zrób test.
Czy jak lądujesz na płaskie to zawieszenie ładnie wybiera czy jest takie zbyt twarde?

Bo rozumiem, że ten zabieg musisz robić w jakimś celu :)

darek9
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 7
Rejestracja: pn, 4 kwie 2011, 09:50
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: darek9 » czw, 13 lis 2014, 16:35

dzięki za linki arex, teraz pozostaje tylko pytanie czy zamienniki sprawdzą się tak samo dobrze jak orygrinał????

Czy ktoś z Was może przeprowadził taką zamianę z OEM cartridga na aluminiowy zamiennik???

Czy jest jakaś różnica w pracy zawieszenia???

Awatar użytkownika
motodiabel
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 78
Rejestracja: wt, 2 wrz 2008, 02:12
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: motodiabel » sob, 15 lis 2014, 18:31

darek9
Wymieniałem takie cartridge na aluminiowe, różnicę możesz poczuć, bo zawieszenie będzie pracować prawidłowo :) Pęknięcie elementu cartrdge'a spowodowane było nieszczelnością na dolnym uszczelniaczu a co za tym idzie zwiększeniu ciśnienia w górnej jego części.
Już chyba był poruszany ten temat kiedyś na tym forum a może na innym.
Także spokojnie zmieniaj, będzie dobrze. Nawet seryjne plastikowe elementy warto, a nawet jest wskazane, zmodyfikować przy pierwszym serwisie.


Rafmoto
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 11
Rejestracja: pt, 31 paź 2014, 10:30
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Rafmoto » czw, 20 lis 2014, 12:28

Witam, Panowie znają się dobrze na budowie zawieszenia to przypuszczam, że na regulacji również. Chciał bym się podpytać o poprawne ustawienia zawieszenia już próbowałem różnych ustawień. Czy regulacja high speed dokladnie odpowiada za np uderzenia z impetem jak np. na lądowaniu czy na szybkiej prędkości na drobne dziury? Mam też pewien dylemat ponieważ jeździłem na kolegi moto i jego moto łatwiej było wybić, moje wydaje mi się sztywniejsze co powoduje że az tak sie nie wybija natomiast przyczepniej jest na dziurach czy mogę to jakoś zmienić ?

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Majster128 » czw, 20 lis 2014, 14:27

Tutaj przedstawiłem opis regulacji. Myślę, że Ci pomoże.
http://forum.eterrymanow.pl/viewtopic.php?t=119

palwas4x
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pt, 21 lis 2014, 16:22
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: palwas4x » pt, 21 lis 2014, 18:31

Witam. Mam pytanie dotyczące amortyzatora z ktm sx 125. Kupiłem go niedawno, nie za bardzo jeszcze ogarniam i kupiłem chyba uszkodzony. Mianowicie - mój amortyzator jest "siednięty" tzn. jeśli stoi oparty o ścianę, i podniosę rękoma przód, amortyzator wychodzi jakieś 4cm, oczywiście jak go "odłoże" amortyzator opadnie znów o jakieś 4cm. Dodam że lagi dość mocno ciekną (stoi jakieś 2 tygodnie i na ziemi jest plama oleju), leci po zacisku oraz amortyzator chodzi "skokowo". Proszę powiedzieć czy amortyzator jest uszkodzony, co może ewentualnie to powodować i jak to uratować :) Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
motodiabel
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 78
Rejestracja: wt, 2 wrz 2008, 02:12
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: motodiabel » pt, 21 lis 2014, 20:48

Cieknie bo uszczelniacze już nie trzymają, musisz go rozebrać i sprawdzić stan elementów ciernych tzn tulejek ślizgowych. To "siednięcie" :D to normalna sprawa, możesz to skorygować wstępnym naprężeniem sprężyny, wstawiając podkładki dystansowe. Rozbierz go i sprawdź co się dzieje w środku. Pewnie da się go doprowadzić do dobrego stanu.

palwas4x
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pt, 21 lis 2014, 16:22
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: palwas4x » sob, 22 lis 2014, 15:36

Dzięki za szybką i konkretną odpowiedz! Pozdro.

Maxym
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 289
Rejestracja: czw, 3 sty 2013, 18:02
Motocykl: Husqvarna WR 250
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: okolice Myślenic
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Maxym » śr, 26 lis 2014, 22:09

Panowie wziąłem się z bratem za regenerację przedniego zawieszenia , wszystkie uszczelniacze i tuleje ślizgowe już zakupiliśmy, sprawa ma się tak że nie pamiętam jak to się zalewało tym olejem lagę.
W instrukcji jest napisane 320ml lub oil level 90mm (fully compressed, spring
removed) czyli że zalewam od góry 320 ml i powinno być 90mm od lustra oleju do górnej krawędzi lagi bez sprężyny? Co to znaczy fully compressed?
Zawieszenie to Kayaba 36mm od motoru KX 100 B z tym że ma być miękkie pod enduro, toru nie zobaczy i jeździec jest lekki (na pewno mniej niż 50kilo)
Więcej grzechów nie pamiętam...

Awatar użytkownika
motodiabel
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 78
Rejestracja: wt, 2 wrz 2008, 02:12
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: motodiabel » czw, 27 lis 2014, 21:19

fully compressed - znaczy dosłownie "w pełnym ściśnięciu" a więc jak masz wyjętą sprężynę, złożone dwie części amortyzatora czyli goleń i rurę zewnętrzną, zjeżdżasz zewnętrzną rurą do samego końca i wtedy zalewasz olejem i dokonujesz pomiaru od lustra oleju do krawędzi rury zewnętrznej. Obrazuje to rysunek poniżej. Pamiętaj aby zapompować olej wewnętrzną sztycą a później mierzyć. Co do wartości poduszki powietrznej to są pewnie widełki, możesz zalać do poziomu 110mm wtedy uzyskasz efekt "miększego". Możesz trochę poeksperymentować z tą wysokością.


deru
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 66
Rejestracja: wt, 23 kwie 2013, 23:57
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: deru » pn, 1 gru 2014, 20:47

Witam zabieram się ze zimowe przejrzenie zawieszenia ( ohlins jednokomorowy ) zawsze wlewałem Motula Factor Line 5w , zawieszenia pracuje bardzo dobrze i nie mam do niego zastrzeżeń i tu moje pytanie czy wlewając rzadszy olej np 2,5w uzyskam lepszą prace zawieszenia ? Dodam że motocykl użytkowany jedynie na torze motocrossowym.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”