Naprawa amortyzatorów lub gabli oraz tuning. Pomogę

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Majster128 » czw, 20 lis 2014, 14:27

Tutaj przedstawiłem opis regulacji. Myślę, że Ci pomoże.
http://forum.eterrymanow.pl/viewtopic.php?t=119

palwas4x
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pt, 21 lis 2014, 16:22
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: palwas4x » pt, 21 lis 2014, 18:31

Witam. Mam pytanie dotyczące amortyzatora z ktm sx 125. Kupiłem go niedawno, nie za bardzo jeszcze ogarniam i kupiłem chyba uszkodzony. Mianowicie - mój amortyzator jest "siednięty" tzn. jeśli stoi oparty o ścianę, i podniosę rękoma przód, amortyzator wychodzi jakieś 4cm, oczywiście jak go "odłoże" amortyzator opadnie znów o jakieś 4cm. Dodam że lagi dość mocno ciekną (stoi jakieś 2 tygodnie i na ziemi jest plama oleju), leci po zacisku oraz amortyzator chodzi "skokowo". Proszę powiedzieć czy amortyzator jest uszkodzony, co może ewentualnie to powodować i jak to uratować :) Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
motodiabel
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 78
Rejestracja: wt, 2 wrz 2008, 02:12
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: motodiabel » pt, 21 lis 2014, 20:48

Cieknie bo uszczelniacze już nie trzymają, musisz go rozebrać i sprawdzić stan elementów ciernych tzn tulejek ślizgowych. To "siednięcie" :D to normalna sprawa, możesz to skorygować wstępnym naprężeniem sprężyny, wstawiając podkładki dystansowe. Rozbierz go i sprawdź co się dzieje w środku. Pewnie da się go doprowadzić do dobrego stanu.

palwas4x
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pt, 21 lis 2014, 16:22
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: palwas4x » sob, 22 lis 2014, 15:36

Dzięki za szybką i konkretną odpowiedz! Pozdro.

Maxym
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 289
Rejestracja: czw, 3 sty 2013, 18:02
Motocykl: Husqvarna WR 250
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: okolice Myślenic
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Maxym » śr, 26 lis 2014, 22:09

Panowie wziąłem się z bratem za regenerację przedniego zawieszenia , wszystkie uszczelniacze i tuleje ślizgowe już zakupiliśmy, sprawa ma się tak że nie pamiętam jak to się zalewało tym olejem lagę.
W instrukcji jest napisane 320ml lub oil level 90mm (fully compressed, spring
removed) czyli że zalewam od góry 320 ml i powinno być 90mm od lustra oleju do górnej krawędzi lagi bez sprężyny? Co to znaczy fully compressed?
Zawieszenie to Kayaba 36mm od motoru KX 100 B z tym że ma być miękkie pod enduro, toru nie zobaczy i jeździec jest lekki (na pewno mniej niż 50kilo)
Więcej grzechów nie pamiętam...

Awatar użytkownika
motodiabel
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 78
Rejestracja: wt, 2 wrz 2008, 02:12
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: motodiabel » czw, 27 lis 2014, 21:19

fully compressed - znaczy dosłownie "w pełnym ściśnięciu" a więc jak masz wyjętą sprężynę, złożone dwie części amortyzatora czyli goleń i rurę zewnętrzną, zjeżdżasz zewnętrzną rurą do samego końca i wtedy zalewasz olejem i dokonujesz pomiaru od lustra oleju do krawędzi rury zewnętrznej. Obrazuje to rysunek poniżej. Pamiętaj aby zapompować olej wewnętrzną sztycą a później mierzyć. Co do wartości poduszki powietrznej to są pewnie widełki, możesz zalać do poziomu 110mm wtedy uzyskasz efekt "miększego". Możesz trochę poeksperymentować z tą wysokością.


deru
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 66
Rejestracja: wt, 23 kwie 2013, 23:57
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: deru » pn, 1 gru 2014, 20:47

Witam zabieram się ze zimowe przejrzenie zawieszenia ( ohlins jednokomorowy ) zawsze wlewałem Motula Factor Line 5w , zawieszenia pracuje bardzo dobrze i nie mam do niego zastrzeżeń i tu moje pytanie czy wlewając rzadszy olej np 2,5w uzyskam lepszą prace zawieszenia ? Dodam że motocykl użytkowany jedynie na torze motocrossowym.

Awatar użytkownika
Autor tematu
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: marek antczak » ndz, 7 gru 2014, 11:26

Olej 2,5 na pewno nie wpłynie poprawnie na prace zawieszenia gdyż z jednej strony olej spowoduje iz zawias będzie miękki a z drugiej strony przyspieszy się odbicie. można temu przeciwdziałać poprawiając regulacje ale to spowoduje szybsze nagrzanie sie oleju przez co zmniejszy sie jego gęstość i zawias szybciej utraci możliwości tłumienia odbicia.
skoro zawias pracuje poprawnie eksperymentowanie jest zbędne , ważniejszą rzeczą jest dostosowanie ustawień zawieszenia do aktualnych warunków na torze.

Awatar użytkownika
P.S.
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 230
Rejestracja: pn, 4 kwie 2011, 20:36
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: P.S. » ndz, 7 gru 2014, 19:08

marek antczak pisze:Olej 2,5 na pewno nie wpłynie poprawnie na prace zawieszenia gdyż z jednej strony olej spowoduje iz zawias będzie miękki a z drugiej strony przyspieszy się odbicie. można temu przeciwdziałać poprawiając regulacje ale to spowoduje szybsze nagrzanie sie oleju przez co zmniejszy sie jego gęstość i zawias szybciej utraci możliwości tłumienia odbicia.
skoro zawias pracuje poprawnie eksperymentowanie jest zbędne , ważniejszą rzeczą jest dostosowanie ustawień zawieszenia do aktualnych warunków na torze.
czy aby na pewno ? o ile pacjent ma ochotę to może spróbować rzadsza oliwa z reguły poprawia szybszą pracę zawiasu - fakt ze tłumienie zmieni swoje parametry ale też oliwa będzie dalsza od zjawisk kawitacji ,co do temp ? oliwa oliwie nie równa porównując parametry tłumienia w temp 40 /100 stopni można się delikatnie zdziwić :roll: . Niczego nie sugeruję ale oczekiwałem czytając ten post sensowniejszej odpowiedzi wyjasniajacej wiecej aspektów .

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: Majster128 » ndz, 7 gru 2014, 19:51

Panowie lepkość, a nie gęstość oleju ma wpływ na pracę zawieszenia.
Nie ma żadnego związku gęstości z lepkością.

deru
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 66
Rejestracja: wt, 23 kwie 2013, 23:57
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: deru » pn, 8 gru 2014, 22:00

Ok dzięki Panowie za porade to zostanę przy 5w ale odżałuje na oryginalny olej Ohlinsa i zobaczę czy będzie różnica

bodzio 1
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 1
Rejestracja: czw, 11 gru 2014, 12:45
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Naprawa amortyzatorow lub gabli Pomoge

Post autor: bodzio 1 » pt, 12 gru 2014, 00:43

Koledzy , jestem w trakcie wymiany simeringów w przednim zawieszeniu i tu zonk . mam suzuki rm 250 z 1992 roku podaje pełny numer rj15a-103237. Według wszystkich informacji powinny być o rozmiarze 45x57x11 ale niestety nie pasują. Zmierzyłem stary i na moje oko to mam 39x53x8 Może ktoś zna temat czy mam jakieś inne lagi {czytaj ktoś je wymienił na inne} bo nie mogę znaleść nowych. Na lagach mam numer x886 i 096 jak coś to mogę podesłać parę fotek.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”